top of page

Ben je boos? Pluk een... cactus!

Deze blog is van onze connector Eline Busser- LeefNu coaching














Boosheid en wrok worden in onze maatschappij vaak als ongewenst en negatief bestempeld. Zeker voor vrouwen! We leren al jong om deze gevoelens weg te stoppen of te negeren, ons ‘te gedragen’, zachtjes te praten en zeker onze stem niet te verheffen. En dat terwijl wrok en boosheid hele menselijke gevoelens zijn en juist enorm veel informatie bevatten.

Als je ernaar durft te kijken kan jouw boosheid je zoveel vertellen over jezelf!


Boosheid en wrok als informatiebron


Het vertelt je bijvoorbeeld dat je iets absoluut niet leuk vindt. Dat jouw grens is bereikt of zelfs is overschreden of dat je ergens behoefte aan hebt, iets nodig hebt om voort te kunnen.

Het kan je iets vertellen over oude pijn die is aangeraakt, waarvan je dacht dat je er wel ‘overheen’ was of waarvan je je misschien niet eens bewust was.

Of het vertelt je dat je moe bent en eigenlijk alles je teveel is, maar ‘niemand het ziet’.


Zie jij boosheid en wrok alleen maar als een onaangename, ongewenste en ongepaste emotie? Dan heb je kans dat je het wegslikt of wegdrukt, waardoor je uiteindelijk juist uitvalt tegen mensen om je heen die het helemaal niet verdienen, je kritisch bent naar jezelf (dat eeuwige stemmetje in je hoofd) of je jezelf steeds forceert om op wilskracht toch dingen te doen die je niet wil, om maar niet te voelen wat je voelt.

Je hoort de boodschap, die verbogen zit in je emotie, op deze manier niet.

Je hoort JEZELF niet. Of je ‘luistert niet’ naar jezelf ;-)...


Wat kan je doen?


Kun je oude, aangeleerde patronen doorbreken? Jazeker! Je bewust worden van bepaalde gevoelens en patronen en is een mooie start en kan je al enorm helpen om nieuw gedrag te oefenen.

Een tip? Als je boosheid, irritatie of wrok voelt opkomen, doe dan eens het volgende.


1) Maak tijd voor jezelf en

2) Laat die emoties eens toe en schrijf op wat je er allemaal bij denkt en wat je daarbij voelt in je lichaam.

3) Adem diep in en uit naar de plek waar je het voelt. En neem de informatie waar en probeer er geen oordeel over te hebben.

4) Neem jezelf en de gedachten en gevoelens die in je opkomen serieus. Je zult ontdekken dat het uiteindelijk heel vaak gaat over jouw behoeften en jouw grenzen.

4) Wat heb je nodig, waar je niet om hebt gevraagd?

5) Wat kan of wil je niet, wat je niet (duidelijk) hebt gezegd?

6) Kom pas in actie als je helder hebt wat voor jou een helpende actie kan zijn.

Neem er de tijd voor en wees helder in je formulering naar een ander.

7) Spreek vanuit jouw eigen behoefte en verlangen en jouw grens. Dus niet ‘jij deed, jij moet, jij mag’, maar ‘ik voel, ik heb nodig, ik wil niet/ wel’.


Het kost tijd om nieuw gedrag en nieuwe dynamiek te creëren, voor jezelf en voor iedereen om je heen, laat je niet ontmoedigen, maar wees eerlijk, liefdevol én consequent.

Een mooi ezelsbruggetje is: SITUATIE= PAUZEER-VOEL-DENK-ACTIE (i.p.v. Reactie).

Natuurlijk kunnen er emoties en overtuigingen zichtbaar worden, als je zo bewust gaat registreren en handelen, waar je van onder de indruk bent. Gevoelens die je lang hebt weggestopt of die je nog nooit echt gevoeld hebt. Het kan dan prettig zijn om je door een coach te laten begeleiden.


You’ve got this!




bottom of page